Sportsérülések Megelőzése

A sportsérülések megelőzése minden sportoló számára kiemelkedően fontos. Annál is inkább fontos erre figyelmet fordítani, mert a sportsérülések nagy része megelőzhető.

Leggyakrabban azért sérülnek le a sportolók, mert bizonyos izmaik nincsenek megfelelő kondícióban, illetve nincsenek egymással egyensúlyban. A sportsérülések megelőzése a DAVID Gerincklinika szerint lényegében abból áll, hogy az elhanyagolt izmokat is fejlesszük, illetve egyensúlyi állapotot alakítsunk ki az egyes izmok között.

A Sportsérülések Okai

Sok sportág egyoldalúan terheli a szervezetet. A „féloldalas” sportágaknál a kevésbé használt oldal izmai jóval gyengébbek a másiknál. Ilyen sportok például:

• a tenisz,
  • a vívás,
  • a kenu,
  • a golf,
  • a baseball.

Azonban a nem „féloldalas” terhelést jelentő sportoknál sem egyenlő mértékben fejlett a test izomzata. A kézilabdázóknak például általában nagyon erős a hasizmuk, mivel a dobásokat, forgásokat döntően hasizomból végzik. Ezzel szemben igen gyenge a hátizmuk, ezért ütközéseknél, irányváltoztatásoknál a hátizom nem képes rögzíteni a csigolyákat. Részben ebből következik, hogy a kézilabdázóknál rendszeresen előfordulnak sportsérülések a hát tájékán, sokuknál pedig porckorongsérv alakul ki.

A Porckorongsérv Tünetei

A porckorongsérv első tünete lehet a derékból lábba vagy lábszárba, nyakból karba vagy vállba, sugárzó fájdalom. Gyakran nem jelentkezik derékfájás, csupán a bizonytalan alsóvégtagi fájdalom van jelen. Porckorongsérv esetén a fájdalom általában változó erősségű, előfordulhat, hogy akár heteken át igen erőteljesen jelentkezik, majd csökken, és később (terheléskor) a korábbi területen újra jelentkezik. A porckorongsérv okozta fájdalom mellé bizonyos esetekben izomgyengeség vagy zsibbadás társulhat.

A Sportsérülések Megelőzése a DAVID Gerincklinika Módszerével

A sportsérülések megelőzése érdekében az első lépés minden esetben a személyi gerinc állapotfelmérés, amelynek során pontosan felmérjük a sportoló jelenlegi fizikai állapotát. A DAVID Gerincklinika tréningjein az adott sportoló izomzatának erősítése mellett nagy hangsúlyt helyezünk az alábbi feladatokra:

• a törzs stabilizációja,
  • a térd erőegyensúlyának javítása,
  • a térd proprioceptív képességének javítása,
  • a vállöv és a nyaki gerinc stabilizációja,
  • a váll rotátor köpenyének megfelelő erősítése.

A sportsérülések megelőzése céljából kialakított tréning program legalább 12 vagy 24 alkalmat jelent. Egy-egy alkalom bemelegítésből, DAVID gépeken végzett mozgásgyakorlatokból, kiegészítő funkcionális és nyújtógyakorlatokból áll. Minden 12 alkalom után ellenőrző méréseket végzünk, hogy nyomon kövessük a fejlődést, és szükség esetén korrigáljuk a programot.